איתא בספה"ק ד"ראשית גוים עמלק" הוא ראשי תיבות "רגע". בילדותי אמר לי הרה"ח ר' יעקב
ברייטשטיין ז"ל מחשובי חסידי גור, שהכוונה בזה בדרך המוסר הוא, שכאשר אדם
צריך לעשות מצווה כגון ללכת ללמוד או להתפלל או לעזור לחברו או לכבד אב ואם
וכדומה, והוא אומר עוד רגע אעשה זאת, הרי דבר זה נובע מחלק עמלק שבקרבו. ונראה להוסיף
ולפרש לפי זה המשך הפסוק "ואחריתו עדי אובד", דהכוונה, דבתחילה אדם אומר עוד רגע ועוד רגע, אבל לבסוף
דוחה הדבר לגמרי ו"אחריתו עדי אובד" כלומר זה נאבד לגמרי. (הרה"ג
ר' יצחק אריה ארליך שליט"א)
אנו חושבים כי יש ללמוד משהו מהגויים מחכמיהם,
מגדוליהם ונביאיהם - לרכוש מנהג יפה
מהאנגלים התנהגות מסוימת מהאיטלקים וכדו'. טעות! מה שיש לגויים מעט, הוא מה שהם
חטפו לעצמם מעם ישראל...!! יסוד היסודות שלכם יהיה - כי התורה טומנת בקרבה דרך
חיים בכל השטחים ובכל התחומים. מי לא יודע כי מכוח
התורה אפשר לפתור כל בעיה שהיא בחיי האדם.
בלק ר''ת: ברכה לא קללה.
ויפתח
ה' את פי האתון (כב כח( אמר מרן מאור ישראל רבנו עובדיה יוסף
זצוק"ל זיע"א: ישנם אנשים שבשעה שהם באים לאכול, דרכם לפתוח לפניהם
עיתון ולקרוא בו בשעת אכילתם "ויפתח ה' את פי העיתון", ודעו לכם שאין זו
הנהגה טובה, משום שגם חכמי הרפואה מודים שכאשר אדם אוכל את סעודתו – לא יקרא עיתון
באותה שעה. וטעם הדבר – מפני שהאדם הזה אוכל ואינו טועם
את מה שאוכל, כיון שמוחו שקוע בדברים אחרים , והוא טרוד במוחו
לדעת מה קורה עם פלוני? ומה קורה עם אלמוני? וכך הוא מפסיד את טעם המאכל , וכבר נאמר: ומשביע לכל חי
רצון – דהיינו שכדי שהאדם יהא שבע, צריך שיהיה לו רצון, שמוחו יהא פנוי בעת מאכלו,
כי לא לחינם הקב"ה ברא כל מיני טעמים באוכל, וכמו שנאמר )איוב יב יא( חיך אוכל יטעם לו, וזה אשר קורא את
העיתון בשעת האכילה, הרי הוא מפסיד כל זאת. אלא דבר בעיתו מה טוב, בשעת האכילה יתעסק
בענייני מאכלו, ולא בעניינים אחרים (מעדני המלך חלק ב(
הנואם
והלמדן (אוצר בנאות דשא)
בזמן ה"נודע-ביהודה" היו שני רבנים צעירים אשר לטשו את עיניהם על משרת
הרבנות שהייתה בעיר בין פרשבורג לווילנה, כשנפטר הרב שם כל אחד רצה להיות הרב
הראשי, האחד היה בריסקאי, - כעין בריסק, (שכן בריסק הייתה הרבה אחר הנודע ביהודה.)
צדיק ולמדן, היה בקיא בכל הש״ס וידע היטב את ההלכה על בוריה. היה מחמיר גדול, אך
לא היה מומחה במיוחד ברטוריקה - בנאום, בפוליטיקה ויחסי ציבור. לעומתו,
השני בא מפרשבורג שם היו לומדים רטוריקה - תורת הנאום, הוא יצא משם כרב מוכן,
אומנם הוא אינו בדרגתו של הבריסקאי בלמדנות, אך ידע מה זה תורת ציבור ואיך להנהיג
ציבור. באו
לנודע-ביהודה ושאלוהו מי יהיה הרב, אמר להם לכו למושל [הגוי] של העיר והוא יחליט.
וזה היה לפלא גדול מה לגוי ולרבנים ? ואכן הגיעו אל
המושל ואמרו ששלחם ר׳ יחזקאל לנדאו. אמר להם: ״לעונג זה לי, מה רצונכם "? אמרו לו: עליך להחליט מי יהיה
הרב. שאלם
המושל: ״יש לכם ספר קדוש שאתם כל הזמן מתפללים בזה"? הוציאו סידור, והמושל אמר לרב מפרשבורג:
״פתח את הסידור בלי להסתכל היכן אתה פותח והגד בעל פה את הנכתב בעמוד שנפתח לך״. והנה
הסידור נפתח בדיוק ב״אשרי יושבי ביתך״ ואמר הכול ברהיטות ובדיוק והמושל התפעל מאד. עתה
הגיע תורו של השני אך לדאבונו נפתח לו בדיוק באקדמות של פורים ״אץ קוצץ בין קוצץ״
אקדמות הקשות לאמירה, וכמובן שנתקע בזה ולא הצליח לאמור ברהיטות. אמר
לו המושל: ״אתה מבין לבד שחברך הוא יהיה הרב״. הלך התלמיד הבריסקאי הצדיק לנודע-ביהודה,
ושאלו: ״ילמדנו רבנו, וכי משוא פנים יש בתורה, מי אינו יודע בעל פה אשרי יושבי
ביתך? ואם לא יצא לי כך בגלל זה יהיה הוא הרב ולא אני"? אמר לו הנודע ביהודה: בוודאי כשהוא פתח
את הסידור לא ״באשרי״ נפתח לו אלא שהוא ידע שהמושל אינו יודע עברית, ואמר לו ״אשרי
יושבי ביתך״, אתה היית פותח והיית אומר ״עלינו לשבח״. עונה לו התלמיד: ״כן, אני גם חשבתי
לעשות, אך היה לי ספק אם זה הונאת דברים, וכו׳״. חייך הנודע ביהודה: ״הוא אשר דיברנו, אתה
מתאים לשבת בכולל יבואו אליך אנשים לשאול שאלות, תמסור שיעורים ותפסוק הלכות
מהמקום שלך, אך לא בתור רב. רב צריך לדעת גם כיצד להסתדר עם גוי, עם מושל, עם
אנשים, הוא צריך להיות פוליטיקאי, לא אדם צדיק מדי או תלמיד חכם מדי, זה לא טוב
בשביל הנהגת הרבנות״. לא נערוך השוואה מי דומה יותר ליהושע ומי
דומה יותר ּלכָלב -ברור הוא שהבריסקאי
דומה יותר ליהושע שהיה תלמידו הנאמן, משרתו של משה רבנו, הקים אוהלו סמוך להר סיני
שתמיד יראה את משה הראשון. רץ אחרי התורה, רץ אחר משה רבנו ובוודאי נהיה עניו
כמותו. אם כך עניו אינו יכול להיות רב.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה