יום חמישי, 8 באוגוסט 2013

פרשת "שופטים"

בס"ד. פרשת "שופטים" מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית" אתר: www.h-y1.coi.co.il "שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך אשר ה’ אלוהיך נתן לך לשבטך ושפטו את העם משפט צדק" (דברים ט"ז/יח'). על מעלת משפט התורה אמר שלמה המלך במשלי: "דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום" (משלי ג'). שכל נתיבות התורה - יסודותיה ועיקריה הם שלום. השלום הוא קיום העולם ומשום שהמשפט מיישב סכסוכים בין הבריות ומשכין שלום - המשפט הוא קיום העולם. הרי אם לא היה משפט וצדק היו הבריות גוזלים, גונבים והורגים זה את זה ולא היה העולם מתקיים. אך כשעושים משפט צדק העולם מתקיים, כמו שאמרו חז"ל: "...על שלושה דברים העולם עומד על הדין ועל האמת ועל השלום, שנאמר אמת ומשפט שלום שפטו בשעריכם" (אבות ב'). לכן, נצטווינו למָנות בית דין בכל מחוז ובכל עיר ועיר כדי שישרור השלום בכל מקום. מעשה היה ברבי חנינא בן אליעזר, שהיה לו אילן נטוע בתוך שדהו ונופו נטה לשדה אחר, כלומר ענפי האילן בלטו לתוך שדה אחר. בא אדם אחד אל רבי חנינא ותבע את חברו לקצוץ את ענפי אילנו הנוטים לשדהו. אמר רבי חנינא לאותו אדם: "לך עכשיו ובוא אלי למחרת". אמר לו האיש: "והרי כל הדינים שבאים לפניך, אתה פוסק להם את הדין מיד, שאין אתה משהה את הדין, אך לי אתה אומר לבוא למחר?!". מה יעשה רבי חנינא ? הרי גם לו יש אילן שענפיו נוטים לשדה שכנו! מיד שלח את פועליו וקצץ האילן שהיו ענפיו נוטים לשדה חברו. למחר, כשבא האיש לפני ר' חנינא לדין, אמר לו ר' חנינא לבעל דינו: "צריך אתה לקצוץ את ענפי אילנך שלא יכנסו לשטח חברך". שאל בעל הדין את רבי חנינא: "ולמה ענפי האילן שלך נוטים לשדה אחר?". אמר לו ר’ חנינא: "צא לשדה וראה את האילן שלי. מה שעשיתי לאילן שלי עשה אתה לאילן שלך!" מיד הלך אותו אדם ועשה כן. ממעשה זה לומדים אנו עד כמה צריך השופט לשמש יושר ודוגמא אישית, שר' חנינא לא פסק לאותו אדם לפני שנהג אף הוא באילן שלו לפי אותו הדין וקדם לקצוץ אותו. כמו כן, משמעות הכתוב "ושפטו את העם משפט צדק" הנאמר על השופטים מוסב גם על השוטרים - גם השוטרים הם בכלל השופטים. בלי שוטרים אין ערך לדין השופטים, כי בזה שהם מוציאים לפועל את דין השופטים עצמם הם נחשבים כשופטים. דוד דרומר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה