בפרשת השבוע נחרץ דינם של משה ואהרן בעניין כניסתם והבאתם של בני
ישראל אל ארץ ישראל.
העם בא בתלונות למשה ואהרן שאין להם מים לשתות והם כועסים על עצם
הליכתם במדבר הקשה. משה ואהרן פונים בתפילה באוהל מועד שיעזור להם. ה' נותן להם
פיתרון בדמות דיבור אל הסלע שממנו יצאו מים לעם.
והנה מה שקרה: "וַיַּקְהִלוּ מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן,
אֶת-הַקָּהָל--אֶל-פְּנֵי הַסָּלַע; וַיֹּאמֶר לָהֶם, שִׁמְעוּ-נָא
הַמֹּרִים--הֲמִן-הַסֶּלַע הַזֶּה, נוֹצִיא לָכֶם מָיִם. וַיָּרֶם מֹשֶׁה
אֶת-יָדוֹ, וַיַּךְ אֶת-הַסֶּלַע בְּמַטֵּהוּ--פַּעֲמָיִם; וַיֵּצְאוּ מַיִם
רַבִּים, וַתֵּשְׁתְּ הָעֵדָה וּבְעִירָם."
משה ואהרן לא עושים במדויק כדברי ה', ובמקום לדבר אל הסלע משה מכה
אותו. אולם אם נבחין היטב נראה שמשה מוסיף עוד שלש מילים בטרם עושה זאת:
"שמעו נא המורים".
המהר"ל מפראג בספרו גור אריה מסביר שמשה נענש על הכאת האבן
ובגלל שפנה כך אל העם. לדעת המהר"ל שני החטאים הללו הם אחד ויסודם אחד והוא
הכעס.
מי שבוטח באמת בה' יש בו הרבה ממידת השמחה, אך באירוע הזה התגברה על
משה מידת הכעס והרוגז. ניתן לראות זאת לפי המילים "שמעו נא המורים"
ולאחר מכן שמשה ואהרן בחרו להכות בסלע. אי אפשר שיהיה כעס במקום שבו קיימת
אמונה.
האמונה היא מידה שמולידה שמחה ולכן אמר להם ה' "יען אשר לא
האמנתם בי להקדישני" - אם הייתם פועלים באמונה הייתה נמשכת מפעולתכם גם שמחה
למעשה דבר ה' וקדושה לישראל שרואים את השמחה שנובעת מתוך האמונה.
לכן יש כאן שני חטאים שמקורם בכעס שמעידים על חוסר באמונה.
דברי המהר"ל דומים לדעתו של הרמב"ם שגם סובר שמשה נענש על
הכעס, אלא שלפי הרמב"ם הפגם הוא במידות ואילו לפי המהר"ל הפגם הוא
באמונה. במקום שיש אמונה גדולה אין מקום לכעס כי שם יש שמחה גדולה וזה היה חטא
משה.
שבת שלום ומבורך!
תודות : לצחי מיכאלי
החוויה היהודית
לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק, מאיר גרינברג, יצחק
שניצר ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה