בתחילת הפרשה אנו קוראים על הברית בין ה' לעם
ישראל, אך הברית הזאת אינה תקפה רק לאנשי המדבר: "כי את אשר ישנו פה עימנו
עומד היום לפני ה' אלוקינו ואת אשר איננו פה עימנו היום".
הברית הזאת בין ה' לעם ישראל נכרתה לאו דווקא
עם אלה שנמצאים כרגע במדבר אלא זוהי ברית לכל הדורות בעם ישראל.
אך נשאלת שאלה איך יכולים דור המדבר להתחייב
לכל שאר הדורות כאשר הם אינם שותפים בקבלת הברית הזאת?
האברבנאל בפירושו מסביר שכאשר אדם לוקח הלוואה
היורשים שלו מחויבים בפירעון שלה וכשם שהבנים זוכים בירושה כך הם גם מחויבים
בפירעון. ה' זכה בעם ישראל עם יציאתו ממצרים כעבדים והם קנויים לו ובמתן תורה
נכרתה הברית הראשונה וזכה בנשמתם. כעת שנכרתה הברית על ירושת הארץ כוונת ה' שידעו
שזהו פיקדון והלוואה אצלם על מנת שיקיימו את התורה.
ברית התורה וירושת הארץ משותפים לכלל ישראל בכל
הדורות ולכן הברית מחייבת את כולם.
רבנו בחיי אף אומר שבברית הזאת אין רק חובה אלא
אף זכות והיא מבטיחה את חיי עד לישראל ויזכו לחיי עולם הבא.
המהר"ל מפראג מסביר שהברית לא נכרתה עם
פרטים אלא עם כלל האומה ולכן אין חטא כזה או אחר של דור מסוים מבטל את הברית.
הרב קוק בספרו אגרות הראי"ה כותב שהברית
כרותה לישראל מצד הסגולה וגם מצד הבחירה. כוחה של הסגולה גדול אבל הוא מתגלה בהתאם
לכוח הבחירה. הגרעין היסודי של הברית עם ה' קיים ונמצא בנשמות ישראל בכל הדורות,
בין אם נרצה ובאין אם לאו.
זהו עוד סממן לקשר הבלתי ניתן לפירוק והתרה בינינו
לבין ריבונו של עולם.
עלינו לזכור זאת היטב דווקא בימים אלה של ערב
ראש השנה, יום ההולדת של העולם שנברא על ידי הקדוש ברוך הוא שאנו כרותים איתו
בברית.
שבת שלום ומבורך!
החוויה היהודית
תודות : לצחי מיכאלי
לע"נ
יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק, מאיר גרינברג, יצחק שניצר ואברהם פישר שנפלו
במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם
אנשי המדבר,עם ישראל,האברבנאל,ירושה,פירעון,פיקדון,הלוואה,הסגולה,הבחירה,נשמות
ישראל,ריבונו של עולם,
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה