"המלך המשפט",
כך
אנו חותמים את ברכת המשפט בתפילת עמידה לאורך עשרת ימי תשובה. בימים האלה הקדוש
ברוך הוא מופיע בעולם במידת הדין.
על פי רוב, האנשים נוטים לחשוב שמידת הדין היא מידה שאינה נעימה אולם
עלינו לזכור שהיא מידה יותר עילאית. ה' דווקא רצה לברוא את עולמנו במידת הדין אך
ראה שהעולם לא מספיק ראוי לכך ושיתף בבריאה גם את מידת הרחמים שאנו כה מכירים.
מידת הדין בה רצה ה' לברוא את העולם היא המידה שתהיה באחרית הימים כי
רצונו שהעולם יהיה שטוף באור לעומת המצב כיום שהעולם לא מלא כל כך באור אלא שהאור
הזה גנוז לעתיד לבוא.
כיום אנו קולטים קווי אור שבאים לאט, אור תורה, אור קדושה, מוסר
ושמחה.
העולם שלנו לא מסוגל לקלוט את מידת הדין בבת אחת ולכן, מסביר
הרמח"ל במסילת ישרים קיימת מידת הרחמים שמשמשת מידת סבלנות.
סבלנות אינה ויתור אלא נותנת אורך רוח כדי להגיע למטרה. הקדוש ברוך
הוא מאריך אף וגובה, זוהי מידת הסבלנות בהווייתה שנחוצה לנו כדי להגיע למידת הדין.
בדיוק בנקודה הזאת אפשר לחבר את יום הכיפורים אלינו, שהרי אין יום
הכיפורים מכפר בעבירות שבין אדם לחברו עד שיירצה את חברו. מידת הסבלנות חייבת
דווקא לקראת יום כיפור להתגבר על מנת שיוכל ויוקל על האדם להתרצה ולהתפייס עם חברו
בטרם יבוא יום הדין, יום כיפור.
ביום הכיפורים ובכלל בעשרת ימי התשובה מתגלה
"המלך המשפט".
לא רק
שה' הוא "מלך אוהב .. משפט" אלא גם מלך שהוא עצמו המשפט.
תפקידנו לחבר בפועל בחיי המעשה את מידת הרחמים והסבלנות שלנו כלפי
חברנו והאדם בכלל עם מידתו של ה' בעולם שמתבטאת באופן הכי גבוה ביום הזה.
חתימה טובה לכל עם ישראל!
החוויה היהודית
לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק, מאיר גרינברג, יצחק
שניצר ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה