בשעה טובה נתחיל השבת את
החומש השלישי, חומש "ויקרא".
בחומש "ויקרא"
המשופע במצוות, נמצאים כ 40 אחוז ממצוות התורה, ואם נדייק 247 מצוות, מהן 95 עשה ו
152 לא תעשה.
הפרשה הפותחת את החומש, כמו
למעשה רוב החצי הראשון שלו, עוסקת בקורבנות.
המילה "קורבן"
מבהירה את משמעות הקורבן ומטרתה לקרב את ישראל לאביהם שבשמים.
לאחר שחרב בית המקדש תקנו
את התפילות שבאו להחליף את הקורבנות אולם הקורבן היה יותר רצוי בזמן שהיה אפשר
להקריבו כי הוא היה מקרב את האדם על ידי מעשה לעומת התפילה שמקרבת אותו רק על ידי
כוונה, ולפי תורתנו יש צורך בעשיית מצוות מעשיות ולא רק עיוניות.
עיקר הקרבת הקורבן היא
הסמיכה והווידוי שמעוררים את האדם לחרטה ולתשובה על חטאיו. ישנם טעמים רבים בספרות
הפשט והמחקר על עניין הקורבנות. בעל העקידת יצחק רואה בקורבן עניין של הבעת תודה
מצד האדם לאלוקיו. לעומתו המהר"ל מפראג רואה בקורבנות התבטלות מציאותו של
האדם מול כבוד אלוקים. האדם על ידי הקרבת הקורבן משתחרר מכבלי חטאיו ועל ידי כך
הוא יכול להתחיל בדרך חדשה ללא ייסורי מצפון. בעלי ופרשני הסוד רואים בו מתת למידת
הדין ולעומתם בעלי הפשט רואים בו עניין של "נפש תחת נפש". הכוזרי מאריך על כך ומסביר שתכלית הקורבן לקשר בין
העולם של מעלה ועולם של מטה אך מסיים שם: "...אבל מה שהוא יותר נפלא ונעלה
שהיא תורה מאת אלוקים יתברך..."
שנזכה לקיים את מה שאנו
מתפללים: "והשב כוהנים לעבודתם ולווים לשירם ולזמרם".
שבת שלום ומבורך
החוויה היהודית
תודות : לצחי מיכאלי
לע"נ יעקב בובר,שבתאי טורס, שמואל פולק,
מאיר גרינברג, יצחק שניצר ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה