פרשת השבוע שלנו, פרשת
"יתרו",
מאוד
אקטואלית. בדיוק כמו החדשות לאחרונה גם הפרשה עוסקת בשופטים ובמערכת המשפט.
יתרו חותן משה מציע למשה הצעת ייעול בנושא המשפט: "ואתה תחזה מכל העם אנשי חיל
יראי אלוקים אנשי אמת שונאי בצע ושמת עליהם שרי אלפים שרי מאות שרי חמישים ושרי
עשרות".
יתרו מציע ארבע סגולות לאנשים הראויים לתפקידי השיפוט: אנשי חיל,
יראי אלוקים, אנשי אמת ושונאי בצע. משה לעומתו בוחר באנשי החיל בלבד.
הרמב"ן בפירושו מסביר שאנשי חיל כולל את כל הסגולות ויתרו רק
מפרש את משמעותה ומפרט אך משה בוחר בהכללה את
"אנשי החיל"
שכוללים
את כל הסגולות.
"אור
החיים" מסביר שבדברי יתרו מוצעות מדרגות שכל אחת מתאימה לדירוגים שהוא מציע
לרצויים לשיפוט: "אנשי חיל" המדרגה העליונה שמתאימה ל"שרי אלפים". "יראי אלוקים" בה חייבים להיות מחוננים
"שרי מאות".
המדרגה
הבאה בה מעמידים את האמת על מכונה שנדרשת מ"שרי חמישים", אולם אפילו השופט בעל
הדירוג הנמוך ביותר מ"שרי העשרות" חייב להיות
"שונא בצע".
בלי מעלה זו הוא אינו מסוגל להיות שופט בישראל.
יתרו היה הראשון שהציע להפריד בין הרשות השופטת מהרשות המחוקקת.
הוא אומר למשה:
"היה אתה לעם מול האלוקים".
כלומר
שמשה יביא את החוקים מהמחוקק העליון ולעומת זאת הרשות השופטת תהיה מוסד אחר.
הגר"א מסביר שיתרו הציע בדבריו גם מוסד חינוכי וביצועי: שרי
אלפים ומאות לשיפוט, שרי חמישים להדרכה וחינוך ושרי עשרות הם שוטרים לביצוע.
משה עשה את מה שעשה לפי כוונת אלוקים אך עם הרבה מעצותיו של יתרו שלא
קופחו.
הלוואי ונזכה לשופטים אנשי חיל ויראי ה', אנשי אמת ושונאי בצע,
ושתתקיים בהם תפילתנו "השיבה שופטינו
כבראשונה ויועצנו כבתחילה".
שבת שלום ומבורך!
החוויה היהודית
תודות : לצחי מיכאלי
לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק, מאיר גרינברג, יצחק
שניצר ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה