אמר הרה"ק ר' מאטיל מנעשכיז זצוק"ל "הרעותי
את מעשי וקיפחתי את פרנסתי" כי היות וחשבת שזה " מעשי" שאני
עשיתי אז "קיפחתי את פרנסתי, אבל אם נבין שהכול מאת ד', אז נצליח בכל הדרך .
ואמר הרה"ק
מקלויזנבורג זי"ע שחייבים לבחון במידות שיש צדיק שהוא בעל מופת אבל אין לו
מידות, והיה ב' חסידים שדיברו ביניהם על גדולת רבם, ואמר אחד שרבו גוזר
והקב"ה מקיים, אמר השני זהו איני יודע על רבי, אבל דבר אחד אני יודע כן, שמה
שהקב"ה גוזר רבי מקיים .
והנה ידוע מה שהרה"ק ר' גדליה משה מזוועהיל זי"ע סיפר
(וידוע שהוא היה מרוחק מגוזמאות (, שהכיר עיר
שהיה שם רק רופא אחד ורוקח אחד , והם לקחו
סכומים גדולים, ועל כן החליטו בני העיר לא ללכת אליהם, אלא להתפלל אל ד', ואכן
בשנה אחת, אף אחד לא נפטר חוץ מ ב' אנשים הרופא והרוקח .
וכמו שפירשו את הפסוק והאמין בד' ויחשבה לו צדקה (טו, ו) ולכאורה
"והאמן" צריכים לכתוב עם אות יוד, ולכן לא נכתב עם אות יוד, כי יוד ידוע
שמרומז בו חכמה, ולכן באמונה אין חכמות, וזהו הצדקה שלא הלך עם חכמה אלא עם אמונה
פשוטה .
אהבת
חברים ( פניני
בית לוי, עלון 454)
לילה אפל וקר היה
אותו לילה של חודש טבת תק"ד. בקרן זווית שבבית המדרש "שומרים
לבוקר" ישב משה חיים, עצוב. הייתה לו סיבה טובה לכך. שנים מספר חלפו מאז נשא
לאישה את רעייתו מרים, אך טרם זכו בפרי בטן של קיימא . אמנם זכו
לאחר שנים רבות, בשלוש בנות, אך לגודל שברונם , נפטרו
הבנות באופן פתאומי כחודש לאחר לידתן . מדי פעם
לגם מכוס חמין שהייתה לפניו, כמו מנסה להתחמם ולהתנחם, אך גדול היה שברו וצערו.
בשולחן הסמוך ישבו משה - יוסף הנפח, ישראל,
חיימ'ל, ועוד כמה בעלי בתים פשוטים. הם ישבו ושוחחו בקול שהגיע גם לאוזניו של משה
חיים, והיה להם על מה לשוחח ... אותם ימים
היו ימי התעוררות רבתי בדכנבורג, מי ניצח על התעוררות זו היה גדליה ברוך הסנדלר
ורעייתו. לכאורה סנדלר פשוט היה, אך שלוש שנים בלבד מאז הגיעו בני הזוג להתגורר
בדכנבורג, וכבר הספיקו לחולל שינוי רבתי בעיר, כאשר סיפר כי לאחרונה נתגלה אחד
הצדיקים הנסתרים מאוהבי ישראל המפולגים, המדבר בשבחם ומורה להם דרך חדשה בעבודת
השם יתברך, כשהקו המנחה את רעיונותיו הוא, קיום מצוות בשמחה , במידות
טובות ואהבת ישראל. גדליה ברוך התכוון על הבעל - שם-טוב הקדוש,
שאורו החל לזרוח ולנגוה על פני תבל . כעת ישב
משה חיים בפינתו, ומבלי שרצה, שמע את שיחתם של חבריו, הללו ישבו וסיפרו סיפורים
שונים מהבעל-שום-טוב , ותיארו
מגדולתו כהנה וכהנה . בשלב מסוים
פתח מוכר הירקות את פיו. הוא סיפר על זוג חשוכי בנים, כבר כמעט באו בימים, שהגיעו
אל הבעל-שם-טוב והתחננו בפניו שיברכם בבן זכר, ברכתו של הרבי עשתה רושם, וכעבור
זמן נולד להם בן. משה חיים שמע את הדברים, ואלו הוסיפו על מכאובי לבו. מבלי אומר
יצא את בית המדרש לתוך הלילה האפל . בהזדמנות
ראשונה שמצא לנכון, חזר על הסיפור באוזני מרים אשתו, והציע כי אם כזה הוא איש קדוש
הצדיק היושב במז'יבוז ', אולי כדי שגם הם
ייסעו אליו ויבקשו את ברכתו. בעצם, משה חיים לא היה בטוח שהוא רוצה לנסוע לצדיק.
הוא היסס.. קיווה .. חכך בדעתו.. התלבט ... אשת חסד
הייתה מרים. כששמעה מבעלה על מחשבתו לנסוע לבעל-שם-טוב, ציינה בסיפוק כי גם היא
שמעה רבות על גדולתו , אך לא העזה
להציע זאת כדי שלא לצערו . לא
קלה הייתה ההחלטה לצאת לדרך, מאז ומעולם לא יצא משה חיים אל מחוץ לדכנבורג. פחדו
היה גדול "הדרכים בחזקת סכנה " היה חוזר ואומר
לאשתו, בד בבד עם רצונות הכן לנסוע לצדיק .
יום אחד נודע, כי
קבוצה מתושבי דכנבורג, ורבי גדליה ברוך בראשם, מתכוננים לנסוע מז'יבוז'ה לחג
השבועות, לשהות במחיצת הצדיק. משה חיים הבין כי שעת הכושר הגיעה . בראש
חודש אייר תק"ד יצאה הקבוצה לדרכה. היום הגדול הגיע . משה חיים
ומרים זכו להיכנס אל הקודש פנימה, אל חדר95 הצנוע של מאור הדורות, רבן של ישראל,
רבי ישראל בעל-שם-טוב , בכאב לב
עצום שפכו את צרתם. הם סיפרו על השנים הרבות בהן לא נפקדו, ולאחר מכן גוללו את
מסכת לידת שלוש בנותיהם זו אחר זו, כאשר אף אחת מהן לא שרדה יותר מאשר זמן קצר . הביט בהם
הבעל-שם-טוב בעיניים זכות. כמו נצח נשקף מעיניו הטהורות, אך משום מה, משהו עמום
היה בהן. הצדיק הביט בהם , אך לפליאתם
העצומה לא הגיב. לא כך תיארו לעצמם את אותו צדיק פועל ישועות, שמסייע במאור פנים
לכל דורש. באכזבה גדולה יצאו מחדרו של הצדיק, ופנו לאכסניה שהוכנה בעבורם . הם פנו לר'
גדליה ברוך, וסיפרו לו את פרטי המקרה. זה ייעץ להם להמתין כמה ימים ולהיכנס בשנית . כעבור ימים
אחדים נכנסו בשנית אל הקודש, ושוב שפכו את כאבם בפני הצדיק – אך גם הפעם, הצדיק
הביט בהם בעיני הבדולח שלו, ולא הגיב. כשזה קרה בשלישית, נפלה מרים על הרצפה
בחדרו. מששבה רוחה אליה, פרצה בבכי שיכול היה אהבת חברים להרעיד שמים וארץ, אך
הרבי עמד בשתיקתו. דרכי צדיק מי יישורן . רבי גדליה
ברוך, שעמד במקצת על סדר הליכותיו והנהגותיו של הצדיק ואת אהבת ישראל העצומה
שפיעמה ברבי, הבין כי המצב רציני ביותר . רבי
גדליה ברוך אסף כמה מחבריו, מחשובי המסתופפים בצל מורו ורבו, וביחד טיכסו עצה כיצד
לסייע לבני הזוג. אמנם לא היו נהירים להם שבילי שמים, אך הבינו כי אם הצדיק בעצמו
לא עוזר, סימן הוא ששערי מעלה מוגפים בפני בני הזוג. לאחר דיונים, הוחלט לאסוף
מניין אנשים יודעי דת ודין, ולהתענות שלושה ימים רצופים, תוך תפילה ותחינה בפני
השם יתברך, כי משה חיים ומרים ייפקדו בזרע קודש של קיימא. "נראה כיצד יגיב על
כך הרבי, וכיצד יסתדרו העניינים" חתם גדליה ברוך את האסיפה . לא קל היה
להם למשה חיים ורעייתו באותם ימים. הם ראו יהודים נוספים נכנסים אל הצדיק, וכל אחד
מהם יוצא מצויד בברכותיו של הצדיק. לא היה גבול לייסורי נפשם . שלושה ימים
ישבו עשרה נבחרים מתלמידיו של הבעל-שם-טוב בחדר צדדי, ומתוך צום התפללו לפני היושב
במרומים, התחננו בעבור זוג חשוכי הילדים שאור העולם כבה להם. הדבר נשמר בסוד, ואיש
מלבדם לא ידע על סדר התעניות והתפילות שקיבלו על עצמם, מתוך אהבת ישראל מופלגת
לזולתם . בערבו של
יום שלישי, עם רדת ערב, פנו להתפלל תפילת ערבית , תפילה
שאמורה הייתה לחתום את מסכת התפילות והצומות . עודם
עומדים בעיצומה של תפילה, הגיע משרתו של הרבי והודיעם כי הרבי מזמנם לבוא לביתו
לסעודת מצווה . " סעודת מצווה?" תהה
גדליה ברוך בקול בתום תפילתו, "על שום מה?" המשרת משך בכתפיו.
"איני יודע, רק זאת אני יודע, שלפני שעות אחדות הורה לי הרבי להכין סעודה כדת
וכדין ". כעבור שעה
קלה ישבו גדליה ברוך וחבורתו סביב שולחנו הטהור של הרבי. מסביב היו גם בני החברייא
קדישא, ואורחים רבים שהגיעו למז'יבוז' באותם ימים. איש לא ידע לפשרה של סעודת
המצווה, כמו שאיש לא ידע – מלבד הצדיק כמובן – כי סעודה זו היא גם שבירת צום ממושך . פניו של
הבעל-שם-טוב, האירו באור יקרות. בקול חגיגי החל הצדיק לומר חידושי תורה וענייני
חסידות על הפסוקים "ואהבת לרעך כמוך" "הנה מה טוב ומה נעים שבת
אחים גם יחד". כטוב נפשו הטהורה של הרב, הוסיף וסיפר כמה סיפורים בעניין אהבת
ישראל, ועד כמה יקרה בשמים עזרה של יהודי לרעהו. הוא האדיר בחשיבות פעולת אהבת
רעים, חברים המעוררים רחמים רבים על חברם בשעת דחקו, וקורעים בעבורו גזר דין של
שבעים שנה, ומהפכים את הקללה לברכה, ואת המוות לחיים ארוכים . רבי גדליה
ברוך וחבריו הבינו כעת כי סיבת סעודת המצווה טמונה בפעולתם בימים האחרונים. בשיחה
עם משה חיים ורעייתו מרים, גילה את אוזנם על החלטתם להתפלל ולהפציר בעבורם: ועל כך
שקורבנם, מיעוט חלבם ודמם בצום הממושך , התקבל לנחת
רוח בשמים, וגזר דינם נקרע, כפי שהבינו מדברי הרבי. "מסתבר כי ברכתו של הרבי
תפעל בעבורכם, להוריד לעולם נשמה גדולה ויקרה", סיים . השניים,
יחד עם שאר בני החבורה, חזרו לעירם, שמחים ומאמינים באמונה שלמה כי כבר בשנה
הקרובה ייפקדו בבן זכר , חי ובריא,
שיאריך ימים, ואכן, ברכתו של הבעל שם טוב, כמו גם תפילותיהם של החברים, נשאו פרי.
שנה בדיוק לאחר שיצאו לדרכם מז'יבוז'ה ושלושים ושלוש שנים לאחר נישואיהם, ילדה
מרים בן לבעלה, ונקרא שמו בישראל – שלמה . שלוש עשרה
שנים לאחר מכן, נסע שלמה עם אביו למזי'בוז ', שם התברך
מפי הצדיק בזיכרון טוב ובאריכות ימים ושנים. בגיל שבע עשרה השתדך עם בתו של גדליה
ברוך, ומאז כונה "שלמה באשעס" על שם חמותו שנודעה בסגולותיה ובמעשיה
הטובים.
החוויה היהודית
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה