אל תיכנס למצב ביש בכל סוג עבירה
חמורה, עד כדי כך שתתבייש לחזור לבית, לשכונה ולקהילה. (יונתן ריינר)
אף אחד לא תופס את מקומו של השני, לא בגן עדן ולא בגיהינום. יש מקום לכולם (שמואל
אייזיקוביץ
גם כשנחליט אנחנו, על התחזקות ועלייה רוחנית עלינו להתמקד בעניין אחד
ולא להתפזר, כי אם לא נתמקד לא יעלה בידנו מאומה, אלא נתעלה בעניין אחד, ונשמרו
ונבססהו ונקבעו בנו כטבע שני, ולאחר מכן נתקדם לעניין נוסף, כך מדרגה אחר מדרגה
אבל בטוח. (יוחנן ריינר)
השמחה – עיקר העשירות. ירבה לו אדם כסף כחול
ושמחת לבב אין לו – נקרא עני. (ר' צדוק הכהן מלובלין)
השבועה (אפיריון
לשלמה, עלון 154)
" נשבע לך" . מכירים את הביטוי? כמובן, שגרת לשונו של יהודי שמנסה לאמת דבריו. היהודי
הזה עבר על עשרת הדברות? אם אמר "נשבע לך באלוקים", עבר
על אחד מהלאוים של עשרת הדיברות. בדיוק כמו 'לא
תרצח', ולא 'תנאף', הוא עובר על 'לא תשא'
. אבל
יש מי שחולק... יש מי שחושב שהלאו הזה של
'לא תשא' יותר חמור מ'לא תרצח' וכך כותב ה'אבן
עזרא': " ורבים
חושבים כי הנושא שם לשוא לא עשה עבירה גדולה, ואני אראה להם כי היא קשה מכל הלאוין
הבאים אחריו. כי
הרוצח והנואף, שהם עבירות קשות, לא יוכל כל עת לרצוח ולנאוף... כי יפחד. ואשר
הרגיל את עצמו להישבע לשוא, ישבע ביום אחד שבועות אין מספר!!! וכל כך הוא רגיל בעבירה הזאת, שלא ידע
שנשבע. ואם
אתה תוכיחנו: "למה זה נשבעת עתה?" אז ישבע שלא נשבע - מרוב רגילותו בה. כי
לפני כל דבור יקדימו שבועה, והוא להם לשון צחות. ואילו לא היה בישראל רק זאת העבירה לבדה,
תספיק להאריך הגלות, ולהוסיף מכה על מכותינו . ואני אראה לכם כמה
הם משוגעים: כי הרוצח אם ירצח אויבו, מילא תאותו בנקמתו. גם הנואף כן לפי שעתו,
והגונב מצא הנאות לצרכו, ועד שקר - להתרצות או להתנקם. והנה הנשבע לשקר, בכל עת שאין עליו
שבועה, הוא מחלל שם שמים בפרהסיא בלא הנאה שיש לו...". לעשות עבירה בלי הנאה – זה נקרא משוגע!
חוויית השבוע שלי
מצב ביש, עבירה חמורה,גן עדן,גיהינום,להתמקד, להתפזר,מדרגה,עשירות,כסף כחול,שמחת לבב,
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה